داخل سال های گذشته، سمینارهای انگیزشی پرشماری با موضوع موفقیت برگزار شده است. صرف نظر از اینکه چنین سمینارهایی با معیارهای سمینار انگیزشی مطلوب همخوان هستند یا خیر، پرسش مهمی مطرح می شود: این سیاق سمینارها تا چه حد توانایی برآورده کردن احتیاج جوانان تو حوزۀ کسب وکار را دارند؟ آن حزن جوانانی که پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی با چالش های پیشِ رو در میدان فقره روبه رو خواهند شد. پرسش مهم تر این است که تأثیر این سمینارها پهلو عملکرد جوانان، مثبت و سازنده است (آن متد که ادعا می شود) یا منفی و مخرب؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ می دهیم. چرا سمینار موفقیت؟

تعداد بی شماری از افرادی که جذب سمینارهای رایج این روزها شده اند، تجربۀ ناموفقی داشته اند. آنها به دلیل ناکارآمد وجود داشتن چنین سمینارهایی از صرف زمان شان عاطفه پشیمانی می کنند. همین روند باعث شد من به عنوان عضوی از خانوادۀ کارآفرینان و کسی که همواره آموزش در حوزۀ مدیریت کسب وکار دغدغه ام بوده است، وظیفۀ خود بدانم که رویه حلی عرضه کنم.

تو مقالۀ پیشِ رو، نخست، به بررسی این قبیل سمینارها، علل برگزاری و پیدایش آنها و همچنین مطالعه معیار تأثیر مثبت یا مخرب بودن آنها پرداخته ام. بعد با توکل پهلو مطالعات و تجربیاتم در این سال ها، راهی برای محلول مشکلات آموزشی در حوزۀ مدیریت کسب وکار، پیشِ روی خوانندگان گذاشته ام.

امروزه سمینارهای مختلفی با عنوان سمینار توفیق» برگزار می شود. برگزاری این سمینارها به سیلان ای موکد و پررنگ دگرگونی شده است. همه روزه تبلیغات افراد سخنور و شومن هایی (Showman) را به خشکی امدن درودیوار روستا می بینیم که با کلمات جذاب، افراد بسیاری را به جانب خود می کشانند تا متد موفقیت کوتاه مدت (بخوانید: راز توفیق یک شبه!) را به آنها بیاموزند.

چرا این افراد چنین سمینارهایی برگزار می کنند؟ چرا بعضی افراد نیرنگ این دست افزار های سطحی و بی پشتوانه را می خورند؟ این پرسش ها بیانگر روانی ای بنیادین و حائزاهمیت است. چطور نیرنگ نخوریم؟!

یکی از دلایل پررنگ زیرفون شدن این معضل، خلأ بزرگی است که بوسیله برهان تئوریک و غیرکاربردی بودن نظام رسمی آموزش ملک در این حوزه فرمانده شده است. در چنین شرایطی، کسانی مورد توجه استراحت می گیرند که فقط سخن پردازان متبحری هستند؛ این افراد می توانند ایده های به فاحش جذاب ولی سطحی و حتی خیالی موجودی را کاربردی جلوه دهند.

سبب دیگر معیار ذهنی حاکم پیاده شدن خیال افراد جامعۀ ماست. متأسفانه نگاه عمومی اجتماع به سمت سطحی گرایی سوق واضح کرده است؛ مطالب سطحی برای افراد بسیار جذاب تر از مطالب ژرف و مفهومی است. باوجود این، فقط مطالعۀ ژرف و مفهومی می تواند راهگشای افراد در حل مشکلات کسب وکار یا زندگی باشد. پدیدۀ سطحی گرایی در اکثر کشورهای دنیا وجود دارد ولی کسی داخل کشورهای اروپایی عزب با شومن وجود داشتن نمی تواند رویت افراد را به خود جلب کند. اکثر شهروندان اروپایی در پی افرادی عمیق با مجرد منطقی هستند و سخنانِ عاری پشتوانۀ تجربی و علمی را نمی پذیرند. تو مقابل، متأسفانه سطحی گرایی درون قلمرو ما بسیار گسترده است و پیامدهای برنگ خون بسیاری درون حوزه های مختلف بوسیله بار آورده است.

برهان دیگر را باید در مسئلۀ تخصص گرا نبودن سخنوران و ناآشنا بودن با مقولۀ آموزش علمی و تخصصی ضربان وجو کرد. مثلا بیشتر مدرسان و سخنوران حوزۀ فروش درون ایران، کسانی هستند که پیش ازاین تو یک یا چند حوزۀ متفاوت، تجربۀ معامله متاع یا خدمات داشته اند و چه بسا فروشندگان منت هم بوده اند. این داخل حالی است که این تجربیات به هیچگاه وجه برای آموزش مباحث مربوط به سودا کافی نیست. هرچند تجربیات این افراد می تواند بیش گرانبها باشد، تنها درون یک یا چند حوزۀ اختصاص به دست آمده است.

این افراد با سخنرانی جذاب خود، تنها به پیش روی شرحی مختصر از چند اصل فنیِ بدوی و ارائۀ فرمولی از کلیشه های رایج (که مدعی اند بخاطر هرکس و در هر حوزه ای استعمال دارد) بسنده می کنند. از سوی دیگر، همان طور که می دانیم، علم معامله محتوی هزاران مبحث فنی، تخصصی، حرفه ای و مطالعاتی می شود که از جنس بازاریابی و مدل ذهنی اند. این مباحث داخل این طور سمینارهایی نوظهور خمود می شوند و سخنورانِ ناآشنا ساده انگارانه از کنارشان می گذرند.

جهت دیگر بوسیله خصوصیت سراب جوان ما باز می گردد: عجله برای موفقیت! اینکه این انفراد نسل بالغ چه دلایل و عین هایی دارد، تو جای خود متناسب معاینه است. مسئلۀ اصلی اینجاست که این ویژگی جوانان را شومن ها و سخنوران به عنوان نقطه ضعف، دستاویز راحتی می دهند و بوسیله کار می گیرند. جوانانی که بوسیله متعاقب میانبرهای الحاق به موفقیت هستند، به سمت سمینارهای یک روزه و خلاصۀ تاریخ هایی جذب می شوند که این افراد معرفی و تبلیغ می کنند. تو نتیجه، توجه جوانان بوسیله مطالب سطحی و ناکارآمدی سوق داده می شود که نه تنها نفوذ ای دربر ندارد بلکه داخل نهایت، گرایش و انگیزۀ آنان برای دستیابی بوسیله موفقیت را نیز سرکوب می کند. تشخیص واقعیت از توهم

چگونه توهمی به نام شومن» و راهِ بوسیله اصطلاح، میانبر را ازواقعیت اموزش مدیریت کسب و کار تمیز دهیم؟

چنان که پیش ازاین رمز شد، مسئلۀ پیشِ رو دارای علل مختلفی است، مثل نظام آموزشی ناکارآمد، دلایل جامعه شناختی، و خصوصیات و خواسته های سراب کبیر. دشواریِ مقابله با این مشکل برعهدۀ مؤسسات و مدارس کسب وکاری است که می کوشند مطالب عمیق و کاربردی برای حل مشکلات کسب وکار افراد داخل دنیای پا بر جا ارائه کنند. اداره آموزش ممتاز آزاد بهار یکی از همین مؤسسات است. این مؤسسه برای تحقق این کمال مطلوب و راهنمایی مدیرانی تأسیس شده است که بتوانند با استفاده از آموزش های صحیح، نسخه ای کارآمد برای کسب وکار خود تجویز کنند و به آن جامۀ انجام بپوشانند.

از لفظ دیگر، چندین سال پیش، علم مدیریت تو کشور ما شانس عمومی نداشت و فقط رشته های مهندسی و پزشکی مهم تلقی می شدند. مدیران یا باید ذاتا خصوصیات مدیریتی از خود ابراز می دادند یا از آموزش های تجربی بهره می گرفتند. از چند دهه قبل، بوسیله مرور بینش مدیریت بوسیله رسمیت شناخته شد و تقسیم های گوناگون آن جزئی از رشته های دانشگاهی شدند. باوجود این، آموزش ها تو دانشگاه ها صرفا تئوریک بودند. این روند باعث می شد که یادگیری مدیران متخصص در کمیت مطلوبی نباشد. بخاطر برطرف کردن این خلأ بزرگ در زیبایی آموزشی، مدارس تصرف وکار ابداع شدند و خوشبختانه تابه امروز با موفقیت در این سطر پیش رفته اند.

امروزه مسئلۀ توهم خرد بوسیله مسئله ای متشنج و قطعی تبدیل شده و فضای تصرف وکار را آلوده کرده است. مؤسسات آموزش عالی، از جمله مؤسسۀ بهار، وظیفۀ ارائۀ گونه حل این مشکل را بر حمام خود عاطفه می کنند. ترکیب دانش و امتحان داخل بهار

در مؤسسۀ خزنده برای محلول مسئلۀ توهم دانش، تمرکز خود را پیاده شدن روی ترکیب دانش و تجربه نهاده ایم و کوشیده ایم این عنصر را رعایت کنیم. در توضیح این اصل باید گفت: بن موفقیت مدارس کسب وکار (Business schools) در جهان، آشتی میان دانش و امتحان است. در راهِ فرود امدن بوسیله موفقیت داخل کسب وکار، این دو عامل جدایی ناپذیرند. در جامعه، از سویی با افرادی فراگیری کرده روبه رو هستیم که فقط چند سال تجربۀ عملی دارند و از لفظ دیگر، افراد م باتجربه ای را می شناسیم که تحصیلات و بصیرت لازم در حوزۀ مربوط به خود را ندارند. چارۀ کار این است که افراد درس کرده و همچنین باتجربه ها آموزش را بوسیله صورت ترکیبی به عهده داری گیرند. از این بهتر، آن است که مدرسان هر دو مزیت دانش و تجربه را ثروتمند باشند تا بتوان برنامه کامل آموزشی طرح ریزی کرد.

این نکته را بی آرامی نباید فراموش کنیم که برخی خرد خواه تجربۀ عملیِ مناسبی دارند اما اقتدار ارجاع مطالب و ارائۀ نوع دوستی برای جذب افراد ندارند. نباید این طور پنداشت که آموزش فقط در شکل و روش ارائۀ مطالبِ هر علم خلاصه می شود. باوجود این، مشکل آنجا به وجود می آید که افرادی با توانایی بیش درون عرضه (Present) ولی با معرفت اندک بوسیله بدنۀ آموزش تندرست ضربه می زنند و در نتیجه، توهم بصیرت» جای دانش را می گیرد. بنابراین، باید نحوۀ کم ارزش ارائه را به افراد تحصیل کرده و نیز باتجربه ها آموخت تا آنها بتوانند بصیرت خود را تو جوانمردی علاقه مندان قرار دهند. سخن پایانی

مدارس کسب وکار، از عموم مؤسسۀ آموزش عالی بهار، همواره می کوشند که سخنوران شان علاوه به خشکی امدن پایۀ علمی، تجربه کافی نیز داشته باشند، دنیای واقعی را لمس کرده باشند و تو کنار همۀ اینها، شیوۀ ارائۀ مطلوبی همچنین داشته باشند و بتوانند ارتباط مناسبی بین این ویژگی ها خلق کنند. تنها از این طریق است که غبار توهّم هوشیاری شومن ها از دنیای حقیقی آموزش و مدیریت کسب وکار زدوده خواهد شد.

مقالات صوتی مجموعه فراگیری کلمه اصول و گونه هایی کاملا عملی برای یادگیری نوک تیز و ماندگار کلمه جدید.

26،000 تومان
20،000 تومان مشاهده محصول

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها